top of page
Varsta HUR Logga aug 2022.webp
Avlastande samtal.jpg

Avlastande samtal utifrån CCAM och NET

Dessa samtalsmetoder är framtagna för att avlasta/stötta personal. De är applicerbara på offergrupper men oftast då inte i grupp, eller med samma tidsperspektiv. Metodiken i metoden är klart användbar även på offer men måste då anpassas mer.

Det finns skillnader i samtalstyperna, vid de flesta händelser (som inte kryper under skinnet) som man behöver bearbeta i en personalgrupp kommer man långt med s.k. peer support d.v.s. kamratstöd. Det är ett avlastningsamtal light. Lite lösare struktur. Eller after action review som syftar mer på att få en kognitiv förståelse och är också mer framåtblickande.


Vid mer påfrestande händelser (som kryper under skinnet) behöver man mer struktur i samtalet, då är vi inne på avlastande samtal. Och då kan man formulera målet så här. (det brukar vi göra i alla fall).

På beställning

I stora drag

Kärt barn har många namn och så är ju verkligen fallet med avlastande samtal. Debriefing, after action review, defusing, kamratstödssamtal, m.fl. Det skulle behövas en halv kursdag bara att reda ut och definiera det. Och lite till om vi ska förklara hur de fungerar och verkar i våra hjärnor.

En ytlig förklaring kan vara det här. För att förstå skillnaden behöver vi inbegripa följande påverkande faktorer:

  • Mål och syfte  

  • Målgrupp

  • Minnessystem

  • Arousalnivå/ stressnivå

Workshop

Personal eller offer?

Dessa samtalsmetoder är framtagna för att avlasta/stötta personal. De är applicerbara på offergrupper men oftast då inte i grupp, eller med samma tidsperspektiv. Metodiken i metoden är klart användbar även på offer men måste då anpassas mer.

Mål och syfte

Det finns skillnader i samtalstyperna, vid de flesta händelser (som inte kryper under skinnet) som man behöver bearbeta i en personalgrupp kommer man långt med s.k. peer support d.v.s. kamratstöd. Det är ett avlastningsamtal light. Lite lösare struktur. Eller after action review som syftar mer på att få en kognitiv förståelse och är också mer framåtblickande.
Vid mer påfrestande händelser (som kryper under skinnet) behöver man mer struktur i samtalet, då är vi inne på avlastande samtal. Och då kan man formulera målet så här. (det brukar vi göra i alla fall)

Skapa ett kognitivt (förståndsmässigt) grepp om det inträffade och koppla samman den individuella upplevelsen med faktiska händelsen, integrera och koppla samman emotionella (implicita) och kognitiva (explicita) minnen. Normalisera och informera förekommande reaktioner och det som eventuellt kan uppstå i efterförloppet, normalisera i förväg. Bedöma fortsatta hjälpbehov (screening) och finna de som har ett behov av mer hjälp och stöd.

Målet är också att stärka det sociala sammanhanget och känslan av gemenskap. Det gäller i alla nivåer och är en av de viktigare faktorerna. (Modernt Krisstöd PO Michel)

Minnessystemet

De är helt kopplade till och en av grunderna till hur vår hjärna fungerar. Enkelt uttryckt har vi två system. Ett emotionellt, implicit (mer kopplad till höger hjärnhalva). Ett mer kognitivt explicit kopplad till den faktiska kontexten i händelsen (och vänster hjärnhalva). Normalt synkar dessa system med varandra och vi har en medveten tillgång till det mesta av det som   som hände. Den upplevda händelsen lagras som ett vanligt minne.

När det blir höga stressnivåer och mer känslor igång funkar det inte likadant längre. Ju mer stress desto sämre synkar systemen. Om stressen tar över helt, det som kallas hyperarousal slutar det funka i stort sett helt. Då behöver man hjälpa systemen att synka efteråt i samtal. Då är det ännu viktigare med strukturen i samtalet.

Är det en livshotande händelse man upplevt kan det bli så att man behöver ännu mer struktur i samtalet och en mer exponerande del också. Och då är vi inne på när en händelse blivit traumatiserande och det behövs mer professionellt stöd i bearbetningen.

I den här utbildningen får du veta mer om det här med hjärnan, minnessystemen, arousalnvå med mera. Hur man kan tänka när man bedömer vilken typ av samtal folk kan behöva. Vad man ska tänka på som handledare i samtalet. Förhållningssättet.


Resten av tiden tränar vi på att genomföra samtal.

Kursupplägg

Från och med 2021 har vi flera alternativ att genomföra våra utbildningar. Förutom att göra det på det ”vanliga” sättet. Att träffas och genomföra en utbildning tillsammans.

Vi gör nu också utbildningarna i kombination med en digital form. Vi har spelat in alla teoripass, i korta avsnitt, mellan 5-20 minuter långa. Deltagarna får tillgång till de filmerna under ett par veckor före den fysiska träffen. Att streama och se i eget tempo. På samma webbsida som filmerna finns övrigt kursmaterial, som Pdf’er att tanka ner. Efter perioden då deltagare ser filmerna, formulerar frågor som dyker upp och mailar in, så samlas man till en workshop. Samtalar om frågor, reflekterar och TRÄNAR.

Det har visat sig vara ett väldigt uppskattat sätt att göra kurser. Och det innebär att vi kan lägga fokus på träning när vi träffas.

Våra kurser är vanligtvis 1,5- 2 dagar på plats, och med streamade föreläsningar före träff.

Du är varmt välkommen att höra av dig med frågor och till utbildningen.

Arousalnivå/
stressnivå

Om du utgår från det som står ovan så kan du tänka att ju mer stressnivå, traumatiserande händelse desto större behov av struktur i samtalet.


Personal i en händelse har så gott som alltid lägre stressnivå än de som är drabbade av händelsen. De är förberedda, tränande, har en specifik roll och uppgift. Allt detta håller stressen på en lägre nivå för dem. Vanligtvis.

Varsta HUR Logga aug 2022.webp

Kostnad

6000 kr + moms

Betalning

Om du vill gå denna utbildning hos oss så ber vi dig att fylla i ansökningsformuläret här nedanför. Vi kommer därefter inom kort höra av oss till dig och när du har bestämt dig för att vara med så får du en faktura från oss som du kan betala på det sätt som passar dig.

Glödlampor

Anmäl ditt intresse genom att fylla i formuläret. Vi hör av oss inom kort med en enkel och smidig direktkommunikation där du kommer få all information som du behöver.

Har du några speciella frågor kan du antingen skriva in dem i formuläret eller maila direkt till Anne Wigren.

Anne Wigren.jpeg

Anne Wigren

Avlastande samtal utifrån CCAM och NET

På beställning

bottom of page